Våra pass

Vi i Gymnastikringen ser rörelse som en viktig del i livet. Rör vi på oss som unga ökar chansen till en livslång rörelseglädje! 


Barn- och Ungdomsgymnastik  

Vi bedriver barn- och ungdomsgymnastik för barn och ungdomar från 3 år och äldre.
Våra pass utövas i Söraby Gymnastiksal samt i Rottne Sporthall.

ALLA KAN GYMPA

För barn i F-Klass, åk 1, åk 2 och åk 3.
Alla är vi olika och alla behöver vi olika saker. Detta är ett pass för den som:
– mår bäst i mindre sammanhang
– behöver tydlig struktur
– behöver tid
– behöver en vårdnadshavare med sig som stöd i salen eller sittande i omklädningsrummet.
– tycker att gympa är roligt.
Finns inte dessa behov så hänvisar vi till andra grupper.

Familjegymnastik:

För barn i åldrarna 3 och 4 år.
På ett lekfullt sätt tränar vi bland annat matta, hopp och balans. Vi rör oss även till sång- och danslekar.
Under dessa pass är både barn och anhörig vuxen ombytta för att kunna delta aktivt under hela passet.
Du som följer barnet är ansvarig för barnet under hela passet.

Barngymnastik:

För barn i åldrarna 4-11 år.
På dessa pass utövar vi gymnastik på bland annat
matta, trampett, satsbräda, plint och airtrack. Vi uttrycker oss även i fristående (dans) till all typ av musik.

Ungdomsgymnastik:

För barn och ungdomar i åldrarna 11 år och äldre.
På dessa pass utövar vi gymnastik på bland annat
matta, trampett, satsbräda, plint och airtrack.
Vi övar även fristående (dans) och är ibland även ute på tävling.


Gruppträning

Det år du fyller 14 år är du välkommen att delta i gruppträningspassen tillsammans med myndig person, från 16 år tränar du på egen hand. 
Gruppträningsschemat kan variera, aktuellt schema finner ni HÄR.

Kondition & Styrka

I detta pass varvar vi pulshöjande övningar med styrka. Vi använder både egen kroppsvikt, gummiband och fria vikter för att nå våra mål.

Tabata

Ett intensivt intervallpass där vi arbetar i så kallade tabataintervaller. På 4 minuter genomför vi 8 repetitioner av en styrke- alternativt konditionsövning, jobbar 20 sek, vilar 10sek.

Puls & styrka

Härlig träning för hela kroppen där vi tar hjälp av musiken för att finna ännu mer rörelseglädje. Här varvas pulstoppar med styrka.j

EMOM

Ett intensivt pass där svetten lackar, musklerna tar i och pulsen ökar.
Ett pass där du har en minut på dig att göra övningens repetitioner och får du tid över är den din att hämta andan på. EMOM Every minute on the minute.

YINYOGA

En yogaform som fokuserar på kroppens yin-delar (bl.a. skelett, ligament och inre organ). Positionerna utförs sittande eller liggande, där samma position hålls ca 3-5 minuter och fokus ligger på medveten närvaro. Tag gärna med en stabil kudde och filt, det är bra hjälpmedel för att kunna slappna av så mycket som möjligt och klä dig för en stilla stund.

PowerFlow

Här arbetar vi bara med den egna kroppen som motstånd. Hela passet är ett oavbrutet flöde av olika rörelsemönster där vi både tränar styrka, kondition, rörlighet, stabilitet och balans.

INNERFLOW

Här värmer vi upp kroppen med mjuka flöden för att sedan gå vidare till en styrkedel där mycket fokus ligger på coremuskulaturen, dvs mage och rygg.

Styrka

I detta pass ligger fokus på styrka. Vi använder vikter, gummiband och vår egen kroppsvikt som motstånd.

Yoga

Relax and reload.
Ett stilla yogapass där vi mjukt arbetar med rörlighet och styrka i harmoni med andning och dagsform. Tag gärna med egen matta om du har och en filt att använda som stöd och för värme

STEP UP

I StepUp gör vi steg och stegkombinationer på och runt en StepUp-bräda i takt till musik. Vi börjar enkelt och utvecklar sen stegkombinationerna. Här tränar vi främst kondition.

CIRKEL

Där kondition, styrka och rörligheten utmanas på egen nivå med både kroppsvikt och redskap.